Archive for 17 Ιουλίου 2016
Με ένα ποίημα πολεμώ τον ρατσισμό
Υλικό που παραχώρησε η συνάδελφος Σίσσυ Τσιφλίδου στο Σύλλογο για να χρησιμοποιηθεί από όσους -ες συναδέλφους ενδιαφέρονται.
Με αφορμή την 21η ΜαρτίουΠαγκόσμια Ημέρα Ποίησης – Παγκόσμια Ημέρα κατά των φυλετικών διακρίσεων.
[Με Εμπλουτισμένες Προτάσεις για τον Σχεδιασμό Δράσεων]
Επιμέλεια προτάσεων: Τσιφλίδου Σίσσυ, Εκπαιδευτικός, Διδάκτορας ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Η ακόλουθη πρόταση για έναν απογευματινό κύκλο ποίησης υλοποιήθηκε την Πέμπτη 31 Μαρτίου του 2016, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης αλλά και Φυλετικών Διακρίσεων, από τη Λέσχη Ανάγνωσης του Σχολείου μας και από μαθητές και μαθήτριες της Ε΄ Τάξης που είχαμε προσκαλέσει. Ενδιάμεσα προτείνονται και άλλες δραστηριότητες και αξιοποίηση πρόσθετου εκπαιδευτικού υλικού με τον τίτλο «Άλλες δράσεις». Πολλές από αυτές τις προτάσεις έχουμε ήδη υλοποιήσει στο σχολείο μας, στο πλαίσιο των φετινών πολιτιστικών προγραμμάτων για την προσφυγιά και τη μετανάστευση.
Η ποίηση υπήρξε για εμάς κυριολεκτικά μια αποκάλυψη, η εμπειρία της οποίας μπορεί αδύναμα, ίσως και άνισα, να εκφραστεί με λέξεις. Αυτό που μπορεί να ειπωθεί με σιγουριά είναι ότι ο συμβολικός ποιητικός λόγος με τη δύναμη των λέξεων συνέβαλε στην ευαισθητοποίηση των παιδιών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Το προσφυγικό ζήτημα προβάλλει πολικότητες άλλων ζητημάτων, όπως του φυλετικού ρατσισμού ή της αποδοχής της ετερότητας, και, αναπόφευκτα, μας φέρνει αντιμέτωπους με εδραιωμένες στερεοτυπικές αντιλήψεις. Τέτοιου είδους δράσεις καλούν, στο αρχικό στάδιο του σχεδιασμού τους, πρώτα εμάς τους εκπαιδευτικούς να αναλογιστούμε για τη συγκρότηση του δικού μας κοσμοειδώλου, τη δική μας αντίληψη για τη φιλανθρωπία και την αλληλεγγύη.
Ανοίγοντας παράθυρα θέασης του προβλήματος, βοηθώντας να αναδειχθούν όσο το δυνατόν περισσότερες πλευρές του, μπορούμε να ελπίζουμε σε κομβικές λύσεις που θα υπηρετούν πάνω από όλα τον ίδιο τον άνθρωπο.
Η λογοτεχνία σε αυτό το ταξίδι δεν μπορεί παρά να είναι το απαραίτητο μέσο.
Σίσσυ Τσιφλίδου
Α΄ στάδιο :
προβλέψεις – συνδέσεις με το προσωπικό βίωμα – ανάδυση των στερεοτύπων – ανίχνευση των προσδοκιών.
Β΄ στάδιο :
δημιουργική γραφή – εργαστήριο ποίησης